środa, 27 kwietnia 2022

Logiczna gra planszowa ---> Nowa Gwinea <--- EGMONT

Dzisiaj chciałam zaprezentować Wam nową grę planszową od Wydawnictwa Egmont. Jest to najnowsza gra autora "Papui" i bestsellerowej serii "Ubongo!" czyli Grzegorza Rejchtmana.
W grze wcielamy się w mieszkańców jednego z plemion zamieszkujących drugą pod względem wielkości wyspę świata czyli Nową Gwineę, naszym zadaniem jest zbudowanie nowej wioski oczywiście musimy stosować się do paru konkretnych zasad, żeby nie było za prosto :)
 

Gra przeznaczona jest dla 1 do 4 graczy w wieku 8 lat i więcej, a czas rozgrywki to około 25 minut.
 
W pudełku znajdziemy :
- 32 dwustronne plansze zadań ( 192 zwykłych, 192 trudnych );
- 48 kafelków chat ( po 12 na gracza );
- 1 tor punktacji;
- 4 pionki;
- 1 kostkę z symbolami zwierząt ( totemy );
- 4 żetony punktów.

Cel gry :
Tak jak wspomniałam na wstępie celem gry jest zbudowanie nowej wioski, po przez układanie kafelków chat na swojej planszy zadań począwszy od wylosowanego totemu startowego tak, aby zakrywały one źródła wody oraz jak najwięcej krzewów owocowych. Chaty mogą stykać się ze sobą tylko rogami. Gracz, któremu uda się zakryć wszystkie źródła wody, kończy turę. Po 9 turach zwycięża gracz z największą liczbą punktów. 

Przygotowanie do gry :
- na samym początku rozgrywki wybieramy poziom trudności czyli odpowiednią stronę plansz zadań ( zwykła albo trudna ), tasujemy plansze i układamy w stosie nieużywaną stroną do góry;
- każdy gracz dostaje zestaw 12 kafelków chat i 1 pionek w wybranym przez siebie kolorze;
- na środku stołu kładziemy tor punktacji, każdy gracz ustawia swój pionek na polu "0";
- musimy także przygotować kostkę, dzięki niej będziemy wiedzieć od jakiego miejsca na planszy zaczynamy budowanie swojej wioski :)



Przebieg gry :
Gra składa się z 9 rund. Każda runda przebiega w następujący sposób :
- każdy gracz bierze 1 planszę zadania ze stosu i kładzie ją przed sobą ( wybranym poziomem trudności do dołu );
- jeden z graczy rzuca kostką, wylosowany symbol zwierzęcia wskazuje pole startowe. Wszyscy gracze naraz obracają swoje plansze i równocześnie zaczynają budować swoje wioski na czas. Swój pierwszy kafelek gracze muszą umieścić na planszy w taki sposób, aby zakrył zwierzę totemiczne wskazane przez kostkę. Pozostałych zwierząt nie można zakrywać ( muszą być widoczne na koniec rundy ). Wszyscy gracze starają się jak najszybciej zakryć wszystkie oczka wodne na swojej planszy. Warto również zakrywać krzewy owocowe ( dzięki temu zdobywamy dodatkowe punkty ). Gracze mają do dyspozycji wszystkie kafelki ale nie wszystkie zostaną użyte na koniec rundy zawsze zostaną jakieś niewykorzystane.
 
Zasady układanie kafelków :
1. Kafelki można dowolnie obracać i przekręcać. 
2. Żadna część dokładanego kafelka nie może się znaleźć na innym kafelku. 
3. Żadna część kafelka nie może wystawać na ramkę lub poza planszę. 
4. Wszystkie ułożone kafelki mogą stykać się ze sobą tylko narożnikami. 
5. Każdy kafelek musi stykać się z przynajmniej jednym kafelkiem. 
6. Kafelki nie mogą stykać się ze sobą krawędziami.

- gdy którykolwiek gracz zakryje 5 oczek wodnych, wołą "Gwinea!". Następuje wtedy koniec rundy.







Koniec rundy i punktacja :
Na koniec każdej rundy gracze podliczają zdobyte punkty, przesuwają swój pionek na torze punktacji o odpowiednią ilość miejsc do przodu, następnie zbierają wszystkie kafelki żeby na kolejną rundę mieć pełny zestaw. 
Każdy gracz dostaje jeden punkt za każde zakryte źródło wody. Dodatkowo pierwszy gracz otrzymuje bonus zależny od liczby zakrytych przez niego drzewek owocowych ( 1 drzewko - 1 punkt, 2 drzewka - 3 punkty, 3 drzewka - 6 punktów, 4 drzewka - 10 punktów, 5 drzewek - 15 punktów ).
Pozostali gracze nie otrzymują punktów bonusowych za drzewka owocowe.



 

Każda kolejna runda przebiega w ten sam sposób, cała gra kończy się po 9 rundach, gracz który zdobył najwięcej punktów zostaje zwycięzcą.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Nowa Gwinea" to bardzo przyjemna rodzinna gra planszowa, wykorzystująca elementy logicznego myślenia i rozplanowania przestrzennego:) zmusza nas do tworzenia różnego rodzaju kombinacji pod czas tworzenia wiosek. Oczywiście wiadomo im człowiek jest starszy to będzie mu prościej bo kombinacje o których piszę to nie jest matematyka kwantowa:) ale dla dzieci granie w tą grę to bardzo dobre ćwiczenie, a przy okazji fajna zabawa:)
 


U nas dziewczynki lubią tego typu gry więc "Nowa Gwinea" została przez nie bardzo dobrze przyjęta:) same chcą w nią grać, a to jest już duży plus. Gra też jest bardzo ładnie wykonana pod względem graficznym, jak każda gra z Egmontu :)
 


 
Jeśli chcecie sprawdzić się w budowaniu wiosek:) na wyspie Nowa Gwinea to ta gra jest właśnie dla Was :))
                            ZWARIOWANE TRIO ------------------------> POLECAMY !!!
 

 

6 komentarzy:

  1. Ta gra jest naprawdę świetna i miło można spędzić z nią czas.

    OdpowiedzUsuń
  2. Paulina Kwiatkowska27 kwietnia 2022 09:05

    Miło można spędzić czas z taką grą i chętnie to zrobię.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mamy Papuę i świetnie się u nas przyjęła <3

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda świetnie, zupełnie tak jak poprzednia gra z serii. Myślę, że warto mieć je obydwie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawie buduje się takie wioski :-) Przyjemna gra towarzyska, chyba lepsza niż te online...

    OdpowiedzUsuń
  6. Fantastyczna kolejna gra- uważam że Egmont ma świetne gry -Ela

    OdpowiedzUsuń