niedziela, 25 października 2020

Gra planszowa -- > PAPUA -- > Egmont < --

Mamy dziś do pokazania grę planszową od firmy Egmont, jest to nowość, która miała premierę nie tak dawno, bo w pierwszej połowie października. Dodam, że jest to gra autora bestsellerowego "Ubongo".
"Papua" z wyspy na wyspę - to rewelacyjna gra dla całej rodziny. Proste zasady pozwalają szybko zacząć rozgrywkę i cieszyć się emocjonującym główkowaniem. Gra przeznaczona dla 2-4 graczy w wieku 8+.
 

 
W pudełku z grą zajdziemy :
1. 32 dwustronne plansze zadań ( 128 zwykłych, 128 trudnych oraz 1024 zadania w łatwiejszym wariancie gry np. z młodymi graczami ).
2. 52 kafelki mostów ( po 13 w każdym kolorze ).
3. 4 pionki ( czerwony, żółty, brązowy, fioletowy ).
4. 8 żetonów bonusowych ( 1 o wartości 1; 3 o wartości 2; 3 o wartości 3; 1 o wartości 4 ).
5. 4 żetony wulkanów.
6. Spinner.
7. Kostka.
8. Instrukcja.

Cel gry :
Gracze układają kafelki mostów na swojej planszy zadania tak, aby połączyć wyspy ze wskazaną drogą startową. Każda połączona wyspa daje 1 punkt zwycięstwa. Gracz, któremu uda się doprowadzić drogę do wszystkich 4 wysp, zdobywa dodatkowo żeton bonusowy. Gracz, który po 8 rundach będzie mieć najwięcej punktów, zostaje zwycięzcą.

Przygotowanie gry :
1. Bierzemy 32 plansze zadań i musimy zadecydować, czy będziemy grali używając zwykłej czy trudnej strony. Tasujemy plansze i kładziemy je w stosie na stole nieużywaną stroną do góry.
2. Każdy gracz dostaje 13 kafelków i 1 pionek w wybranym przez siebie kolorze. Jeśli jest mniej niż 4 graczy, nieużywane elementy odkładamy do pudełka.
3. Planszę punktacji kładziemy na środku stołu. Każdy gracz ustawia swój pionek na polu "0".
4. Tasujemy 8 żetonów bonusowych i kładziemy je zakryte dookoła planszy punktacji.
5. Spinner i żetony wulkanów odkładamy do pudełka, używamy ich tylko w łatwiejszym wariancie gry.



Przebieg gry :
Gra trwa 8 rund. Każda runda przebiega następująco :
1. Każdy gracz bierze 1 planszę zadania i kładzie ją przed sobą.
2. Jeden z graczy rzuca kostką, która wskazuje drogę startową.
3. Wszyscy jednocześnie i jak najszybciej starają się ułożyć kafelki mostów na swoich planszach tak, aby połączyć drogę startową z 4 wyspami.
 



 
4. Kafelki można dowolnie przekręcać i obracać.
5. Gracz, który połączy wszystkie 4 wyspy z drogą startową, woła - "PAPUA". Pozostali gracze muszą przerwać układanie.
6. Kafelki mostów muszą tworzyć jedną ciągłą drogę ( do której należą też drogi wydrukowane na wyspach ).







Punktacja :
1. Każdy gracz sprawdza prawidłowość ułożenia dróg u gracza po swojej prawej stronie.
2. Każdy gracz zdobywa tyle punktów, ile wysp prawidłowo połączył z drogą startową ( 0-4 pkt ). Punkty zaznacza się, przesuwając odpowiednio pionki na torze punktacji.
3. Gracz, który umieścił kafelek mostu na planszy w niewłaściwy sposób dalej może punktować ale tylko za te wyspy, które prawidłowo połączył z drogą startową.
4. Gracz, który połączył wszystkie 4 wyspy, zdobywa żeton bonusowy. Wybiera dowolny żeton z planszy i kładzie zakryty przed sobą. Daje on dodatkowe punkty na koniec gry ( od 1 do 4 pkt ).
 


 
5. Jeśli gracz krzyknął PAPUA!, a jego droga jest ułożona w niewłaściwy sposób, to żaden z graczy w tej turze nie dostaje żetonu bonusowego ( odkładamy jeden losowo wybrany żeton do pudełka ). Dodatkowo, ten gracz odkłada do pudełka jeden z wcześniej zdobytych żetonów ( jeśli taki ma ).

Koniec gry :
Gra kończy się po 8 rundach ( gry zostanie ostatni żeton bonusowy ). Gracze odkrywają swoje żetony bonusowe i dodają widoczne na nich punkty do swojego wyniku na torze punktów. Wygrywa gracz, który w sumie zdobył najwięcej punktów. W przypadku remisu wygrywa gracz, który ma więcej żetonów bonusowych.



Wariant gry łatwiejszej - wariant 3 wysp :
W tym wariancie wykorzystujemy dodatkowo spinner i żetony wulkanów. Wybieramy, której strony plansz będziemy używać ( "A" czy "B" ). Zadaniem graczy jest połączenie 3 wysp - zamiast 4.
 




 
Grę zaczyna najmłodszy gracz poprzez zakręcenie strzałką spinnera. Strzałka wskazuje symbol wyspy, która będzie wyłączona z gry. Każdy gracz zaznacza tę wyspę, kładąc na niej żeton wulkanu. Następnie gra przebiega na normalnych zasadach. Gracz, który najszybciej połączy 3 wyspy z drogą startową ( wyznaczoną za pomocą kostki ), woła : "PAPUA!" - dostaje bonusowy żeton z planszy.
Dróg nie można kłaść na żadnym fragmencie wyspy wyłączonej z gry, dodatkowo na stronie "B" plansz zadań, wydrukowane są wulkany, na których także nie możemy kłaść kafelków z mostami.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Muszę przyznać, że czekaliśmy z niecierpliwością na tą grę zwłaszcza dlatego, że pamiętamy hitowe "Ubongo", a jak dowiedzieliśmy się, że autorem opisanej wyżej gry jest ten sam autor, to wiedzieliśmy, że musimy w nią zagrać:D - a co do gry "Ubongo" jakby ktoś chciał o niej poczytać, to opisywałam ją -- > tutaj < --
Wracając do gry "PAPUA" to muszę przyznać, że nie zawiedliśmy się, bo jest naprawdę fajna. Czas na zagranie 8 rund to około 25 minut i jest to 25 minut, które wytężają nasze szare komórki bo musimy kombinować jak ułożyć te mosty, aby połączyć jak najwięcej wysp, a jak już jesteśmy na dobrej drodze to nagle ktoś krzyczy "PAPUA" i nie kończymy:/ :D a było tak blisko:) - więc ważne jest szybkie znajdowanie kombinacji.
 W opisie podane jest, że w grę mogą grać gracze w wieku 8+, u nas tylko Paulinka nie łapie się w tą granice, ale gdy grała na wariancie "A" to sobie radziła dobrze, co prawda ciężko 5-latce prześcignąć dorosłą osobę ale 3 pkt miała dość często:). Najważniejsze jest to, że Paula nie zraża się tym, chcę sama grać i cieszy się grą:).
Gdy gracie z młodszym dzieckiem zawsze warto wyrównać trochę szansę czyli my dorośli gramy na planszach "B" , a dzieciaki na "A" - dobrze, że autor wpadł na taki pomysł i wprowadził go do rozgrywki. 
Jeśli lubicie spędzać czas rodzinnie, grając w planszówki, to "PAPUA" na pewno się Wam spodoba i nie będzie to jednorazowa przygoda :)
 

 
Zwariowane Trio --------------------------------------------->
 
 
POLECAMY !!!
 



6 komentarzy:

  1. Gra wygląda rewelacyjnie.
    Tym razem się nie zdecydowaliśmy na grę od naszego ulubionego wydawcy, i może się okazać, że będziemy tego żałować.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetna recenzja, chociaż nie gram w planszówki, ale przeczytałam dokładnie...
    Tak dawno nie było okazji, że mam wrażenie ze 100 lat temu :-)
    krystynabozenna

    OdpowiedzUsuń
  3. Już mi się podoba. Trzeba się wykazać refleksem i sprytem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda super :) Prosta i na myślenie. Takie gry lubię najbardziej :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Namówię rodzinkę na wspólną zabawę przy tej grze. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fantastyczna gra! Bardzo szybko stała się jedną z naszych ulubionych:)

    OdpowiedzUsuń