środa, 22 sierpnia 2018

"Tappi i Poziomkowa Przygoda" Zielona Sowa

Chciałabym zaprezentować Wam grę planszową pod ciekawym i trochę tajemniczym tytułem, w którą ostatnio mieliśmy okazję zagrać w gronie rodzinnym - "TAPPI i Poziomkowa Przygoda" od Wydawnictwa Zielona Sowa. Jest to gra na podstawie serii Marcina Mortki.






A jeśli lubicie te czerwone i słodkie owoce jakimi są poziomki to musicie w nią zagrać, lecz tutaj ukryte są one głęboko w lesie;). W grze znajdziemy dwie niesamowite przygody, w których zadaniem jest zebranie jak największej ilości wspomnianych poziomek. Cała akcja gry rozgrywa się w Szepczącym Lesie, zarówno w pierwszej przygodzie jak i w drugiej uważać musimy na czarny charakter tej planszówki, którym jest troll Gburek - ten łasuch lubi wszystko, co słodkie i chętnie zje Wasze zbiory;). 
W skład gry wchodzą następujące elementy :
-  dwustronna plansza ( każda strona to inna przygoda ) ;
-  5 pionków w kształcie leśnych zwierzątek ( dzik, lisek, borsuk, zajączek, sowa ) wraz z plastikowymi podstawkami ;
-  kostka ;
-  8 żetonów z deskami ;
-  3 bohaterów ( troll Gburek, wiking Tappi, reniferek Chichotek ) ;
-  96 żetonów z poziomkami o wartościach ( 1, 2, 3 ) ;
-  5 choinek do złożenia ;
-  elementy dekoracyjne do umieszczenia na choinkach ( ptaszki, krasnale )

Gra przeznaczona jest dla 2 do 5 graczy, wiek 4+, trwa od 20 do 40 minut.

Teraz przybliżę Wam pokrótce przygody, którym nasi bohaterowie muszą stawić czoła;)
Przygoda I - w tej przygodzie każdy z graczy musi wykonać trzy zadania :
- posadzić 1 drzewo,
- naprawić 1 most,
- zebrać 5 poziomek.


Wygrywa gracz, który jako pierwszy wykona wszystkie zadania. Kolejność wykonania zadań jest dowolna.

Elementy, które potrzebujemy to :
- plansza,
- kostka, pionki, wiking Tappi oraz troll Gburek,
- wszystkie choinki i żetony z deskami,
- 25 żetonów z poziomkami ( tylko żetony z "1" )
Przebieg gry - pierwszy gracz rzuca kostką i przesuwa swój pionek o tyle pól, ile oczek wypadło na kostce. Gracz decyduje, w którą stronę chce przesunąć pionka ( w lewo czy w prawo ) - gracz może zmieniać kierunek ruchu pionka po każdym swoim rzucie kostką. Jeśli natomiast na kostce wypadnie cyfra ( lub stanie na polu ) :
"1" - to po swoim ruchu, rzuca kostką jeszcze raz i przesuwa również pionek z Tappim o tyle pól, ile wypadło na kostce ( w prawo lub lewo ). Tappi, podobnie jak inne pionki, może przejść jedynie po naprawionym moście. Jeśli Tappi stanie na polu, na którym znajduje się pionek gracza - każdy z graczy na tym polu może poprosić go o pomoc w posadzeniu swojego drzewa.


"6" - to po swoim ruchu, rzuca kostką jeszcze raz i przesuwa również pionek z Gburkiem o tyle pól, ile wypadło na kostce ( w prawo lub lewo ). Gburek, podobnie jak inne pionki, może przejść jedynie po naprawionym moście. Jeśli Gburek stanie na polu, na którym znajduje się pionek gracza - każdy z graczy na tym polu traci po jednej poziomce. Jeśli gracze nie mają poziomek - nic się nie dzieje.

"polu z choinką" - wybiera jedną choinkę i stawia obok siebie.
"polu z żółtym kwadratem" - może naprawić most, czyli położyć żeton z deską, w którym brakuje deski.
"polu z poziomką" - dostaje jedną poziomkę z Poziomkowego Pola.
"polu, na którym stoi Tappi" - prosi wikinga o pomoc w posadzeniu drzewa w lesie, a jeśli gracz nie ma jeszcze swojego drzewa to wtedy nic się nie dzieje.
"polu, na którym stoi Gburek" - troll zabiera mu jedną poziomkę, a jeśli gracz nie ma żadnej poziomki to nic się nie dzieje.
"pustym polu" - nic się nie dzieje.
Gra kończy się, gdy pierwszy gracz wykona wszystkie swoje zadania.




Na początku zasady mogą wydawać się skomplikowane ale podczas pierwszej gry wszystko się wyjaśni i każdy będzie czerpał przyjemność z rozgrywki :).


Przygoda II - w tej przygodzie gracze idą w odwiedziny do wikinga Tappiego, zbierając dla niego poziomki. Wygrywa gracz, który uzbiera najwięcej poziomek.

Elementy, które potrzebujemy to :
- plansza,
- kostka, pionki, wiking Tappi, reniferek Chichotek oraz troll Gburek,
- wszystkie choinki,
- wszystkie żetony z poziomkami.


Ta przygoda przypomina swoją rozgrywką standardowe gry planszowe, w których celem jest przebycie całej planszy od startu do mety.

Pierwszy gracz rzuca kostką i przesuwa swój pionek do przodu o tyle pól, ile oczek wypadło na kostce w kierunku pola META. Żeby nie było tak prosto ;) jeśli gracz wyrzuci :
"1" - to po swoim ruchu rzuca ponownie kostką i przesuwa pionek z Chichotkiem w dowolnym kierunku.

"6" - to po swoim ruchu rzuca ponownie kostką i przesuwa pionek z Gburkiem w dowolnym kierunku.
Jeśli gracz napotka na swojej drodze drzewo, musi je ominąć. Aby to zrobić rzuca kostką. Jeśli wyrzuci "4" - może kontynuować swój ruch ( rzucając ponownie kostką ), jeśli nie - zostaje na polu przed drzewem dopóki nie wyrzuci "4".


Jeśli gracz stanie na polu z poziomką dostaje taką ich ilość jaka znajduję się na polu ( 1, 2 lub 3 ).

Jeśli gracz stanie na polu, na którym znajduje się pionek Chichotka otrzymuje jedną dodatkową poziomkę,


 natomiast na polu, na którym znajduje się pionek Gburka traci jedną poziomkę.
Gra kończy się, kiedy wszyscy gracze dotrą do domu Tappiego. Pierwszy gracz, który tego dokona, dostaje dodatkowo trzy poziomki. Zwycięzcą zostaje gracz, który uzbierał najwięcej poziomek.


Autor gry przedstawia nam także pomysł na zabawę w teatrzyk. Wykorzystując choinki oraz pionki z gry możemy odegrać ulubioną przygodę z książki albo wymyślić swoją własną historię.


Jeśli chodzi o nas dziewczynkom przypadła bardziej do gustu przygoda numer dwa i graliśmy w nią więcej razy niż w pierwszą. Na pewno jej przebieg jest szybszy i można było zagrać więcej razy przed snem;). 


Polecamy i zachęcamy do spróbowania swoich sił w zbieraniu poziomeczek ;)

http://www.zielonasowa.pl/



http://projektgrajmy.blogspot.com/


8 komentarzy:

  1. A u nas przygoda pierwsza zdobyła większą sympatię, ale podoba się nam cała gra :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Obie przygody są świetne jednak dla 3 i 6 latki druga zdecydowanie

      Usuń
  2. Bardzo lubię gry, ksiażki i malowanki od Zielonej sowy. Myślę,że ta propozycja dla moich córej jest jeszcze zbyt skomplikowana, ale będę miała ją na uwadze na przyszłość. Bardzo lądne wykonanie planszy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak i u nas Zielona Sowa zdecydowanie prowadzi:)

      Usuń
  3. Bardzo lubię gry. I ta mi się podoba.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ładna jest ta plansza i postaci. Fajny projekt!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak plansza 3d - pieknie zrobiona i bardzo starannie i zywo

      Usuń